Thursday, July 16, 2009

Tokio duur?

Tokio is na vier jaar opnieuw de duurste stad ter wereld. Osaka stijgt van de elfde naar de tweede plaats. Dat blijkt uit de rangschikking van het onderzoeksbureau Mercer. De rangschikking stelt bedrijven in staat om de onkostenvergoeding te berekenen van expats ter plaatste. Jaarlijks vergelijkt Mercer daarvoor in 143 steden de relatieve kosten van 200 goederen.

Zoals ik hier al heb aangestipt, moeten we de levensduurte in wereldsteden toch wat relativeren. Dat leven in Tokio nu bakken geld kost, is gewoon te wijten aan het feit dat sinds de crisis de yen gestegen is tegenover de dollar. Als je in dollar betaald wordt, is het leven inderdaad veel duurder. Dat wil nog niet zeggen dat de gemiddelde inwoner van Tokio een verschil voelt.

Ik ga niet ontkennen dat het leven in Japan duur is. Woninghuur, de prijs van vastgoed, elektriciteit, water en gas kosten stukken van mensen. Wonen in Japan is duur: de maandelijkse kosten zijn hoog. Voor de toerist valt het echter mee. Met de Japan Railpass voor buitenlanders is Japan doorkruisen goedkoop. Restaurants zijn niet duur als je uitkijkt. Budgethotels zijn er in overvloed. Potentiƫle reizigers moeten zich niet laten afschrikken door het onderzoek van Mercer. Reizen in Japan met een beperkt budget kan, zoals onder meer dit artikel uitlegt.

(Gepost in De Standaard Expatblog)

1 comment:

Joeri Vlekken said...

2500 yen / nacht in tokyo (redelijk centrum gelegen)

om te eten ongeveer 800 yen voor een kom udon! (water is er gratis bij, en voor wat anders zijn de drankautomaten op iedere hoek niet zo gek duur) 220 yen voor een blikje Asahi als ik me niet vergis.

Een weekje onbeperkt railpassen door Japan (+/- 220 euro)

Zo herinner ik mij de prijzen.
In bv. de Scandinavische landen kom je er fors duurder uit...